Hoe creëer je klantgeluk?

Een goede klantrelatie hebben met je klant is tegenwoordig belangrijker dan ooit geweest. De manier van omgang met je klanten, heeft een grote invloed op het aankoopgedrag die zij vertonen. Customer Relationship Management speelt een grote rol in de autowereld en door de bevindingen van de afgelopen jaren te delen, kunnen deze misschien ook van toepassing zijn binnen jouw (auto)bedrijf.

Hoe ga je om met klantenbinding?

Persoonlijk contact en een goede klantrelatie zijn doorslaggevend bij de aanschaf van een product. Wist je dat, het binnenhalen van een nieuwe klant 5 tot 10 keer zo duur is als het vasthouden en tevreden houden van je bestaande klant. Het opbouwen en onderhouden van een klantrelatie is niet nieuw, er komt wel steeds meer aandacht op te liggen. Het aanbod van aanbieders wordt steeds groter, dit maakt het voor de consument lastiger om te kiezen. Wanneer je het opbouwen en onderhouden van een klantrelatie op de juiste manier aanpakt, kan het functioneren als een Unique Selling Point. Je kunt jezelf hiermee onderhouden van de concurrent. Lees verder voor een aantal tips en tricks.

 

Verdien vertrouwen bij je klant

Het allerbelangrijkste voor het realiseren van een goede klantrelatie is vertrouwen. Probeer altijd eerlijk en open te communiceren naar je klant, creëer een band. Pas je daarnaast ook aan naar de klant waar je mee spreekt, elke doelgroep communiceert anders. Het vertrouwen van de klant wordt ook beïnvloed door recensies. Twee derde van de consumenten laat zich bij de aankoop van producten en/of bij de keuze voor een dienst beïnvloeden door recensies. Niet alleen voor de klant, maar ook voor jou zijn recensies van belang. Een goede recensie, is een compliment voor hoe je het doet. Daar mag je trots op zijn! Zit er een minder goede recensie bij? Zie dit als een kans om te verbeteren. Je bent geen robot, er kunnen dingen fout gaan. Het gaat erom op welke manier je het oplost. Op deze manier kan je het vertrouwen van de consument alsnog verdienen.

 

Hanteer een persoonlijke benadering

Zet de klant altijd centraal en zorg ervoor dat zij zich gehoord en begrepen voelen. Hierdoor voelen klanten zich uniek en niet één van de velen waar jij contact mee onderhoudt. Dit kun je gemakkelijk toepassen. Benader de klanten bij (voor)naam. Ontwikkel een customer journey, zo kun je de klant gericht benaderen. Door dit specifiek en toepasbaar te maken op individueel klantniveau, kun je ervoor zorgen dat je klanten op het gewenste kanaal, met het gewenste bericht op het juiste moment benaderd worden. Door middel van de juiste vragen kun je onderzoeken hoe je het bedrijf kunt helpen om zijn/haar (online) doelstellingen te bereiken. Blijf de klant verrassen door happy moments te creëren. Deze aanpak zal niet in elke branche toepasbaar zijn, maar zorg er altijd voor om contactmomenten met je klant te blijven onderhouden. Een goede klantbinding is het belangrijkste onderdeel van je klantrelatie.

 

Geef advies, probeer niet te verkopen

Consumenten vinden het fijn om geadviseerd te worden, zonder dat er een dwang tot koop bij zit. Voordat een consument over gaat op aanschaf, is hij/zij opzoek naar deskundig advies. Om hierop in te spelen, zorg je ervoor dat jij en jouw collega’s deze kennis kunnen overbrengen naar de consument. Wees vriendelijk en betrokken, leeg je in en baseer hier de juiste antwoorden op. Hiermee vergoot je de kans, dat de consument zich prettig bij jou gaat voelen. Blijf altijd eerlijk en oprecht. Door de klant te voorzien van het juiste advies, voorkom je dat hij/zij zich later opgelicht voelt. Wanneer je een prettig gevoel creëert bij de consument, kun je aan een goede klantrelatie gaan bouwen. De loyaliteit van de klant is namelijk niet te koop, die moet je verdienen!

 

Klant is koning

De laatste regel, maar de meest belangrijke. Klant is koning. Zonder je klant, sta je nergens. Zet zo nu en dan eens op een rijtje wat jij eraan doet om een goede relatie op te bouwen en te onderhouden met je klanten. Er is altijd ruimte voor verbetering.

Gratis tips voor een betere klantenbinding?
Ontvang onze tips voor meer rendement!