Maak kennis met de volgende generatie Analytics; Google Analytics 4

Hoe weet je hoeveel (potentiële) klanten er op jouw website zijn? Wat zijn ze op jouw website aan het doen? Door gebruik te maken van Google Analytics 4 krijg je inzicht in alle activiteiten op jouw website. Vanaf 1 juli 2023 worden nieuwe gegevens van jouw website alleen nog maar doorgestuurd naar Google Analytics 4. Ben jij al op de hoogte van deze veranderingen?

Wat gaat er veranderen?

Niet zoveel. Google Analytics 4 is bijna hetzelfde als de huidige Google Analytics, het is alleen in een nieuw jasje gestoken. Het biedt veel nieuwe features waar je als (auto)bedrijf op kunt inspelen.

 

GA4 is niet simpelweg de huidige versie van Google Analytics in een modern jasje. Het biedt veel nieuwe features en er zullen in de nabije toekomst nog veel nieuwe feature releases en updates volgen.

Met GA4 wil Google marketeers beter kunnen helpen op verschillende vlakken:

  • Schaalbaarheid: GA4 moet meer gebruiksgemak geven bij groei van het bedrijf. Zo kun je in GA4 properties data van je website en app op één plek verzamelen.
  • Verantwoordelijkheid en duurzaamheid: Privacy staat hoog in het vaandel in GA4. Zo worden IP adressen standaard geanonimiseerd en valt dit ook niet aan te passen.
  • Machine Learning: Machine learning krijgt een prominente rol in GA4. GA4 zal daarom met meer zelf gegenereerde inzichten en voorspellingen komen om business prestaties te verbeteren. Hiermee speelt het in op de opmars van tracking prevention (zoals ITP/ETP). Door de beschikbare data te modelleren, zal Analytics toch in staat zijn betrouwbare inzichten te genereren over websitebezoekers.
  • Volgen van gebruikers: GA4 zal beter in staat zijn om gebruikers te volgen, ook cross-device. De nadruk ligt in GA4 vooral op gebruikers en de interacties (events) die zij online met jouw business hebben.
  • Integraties: GA4 zal meer en diepere integratie mogelijkheden bevatten met andere producten, zoals BigQuery en Google Ads.

 

 

Google Analytics is gratis

Een van de grootste voordelen van het gebruiken van Google Analytics, er zitten geen kosten aan verbonden. Ondanks de gratis software kun je er net zoveel mee als betaalde varianten. Het opstellen van conversiedoelen, het koppelen aan Google Ads, in kaart brengen op welke zoekwoorden jouw bedrijf wordt gevonden én een duidelijk inzicht krijgen in jouw bezoekers.

 

Behaal jouw conversiedoelen

In Google Analytics kun je verschillende conversiedoelen vaststellen. Hierdoor kun je zien hoeveel bezoekers een actie hebben ondernomen op je website. Denk hierbij aan een aanvraag van een offerte, een afspraak voor een APK of het achterlaten van een recensie. De conversiedoelen worden door Google Analytics bijgehouden en registreren alle acties van de bezoekers. Meten is weten. Door de doelen te blijven meten verhoog je conversie en dit draagt bij aan het succes van je bedrijf!

Gratis tips voor een betere klantenbinding?
Ontvang onze tips voor meer rendement!