Tegenwoordig oriënteren autokopers zich eerst online voordat ze langskomen in de showroom. Ze willen zo snel mogelijk, een goed beeld van de auto krijgen. Voor jou, als autoverkoper is het van belang dat je laat zien wat je verkoopt. Zorg voor duidelijke foto’s in je advertenties. Maar hoe maak je goede foto’s van jouw occasion? Hier ga ik jullie meer over vertellen.
Iets meer over mij
Naast mijn eigen bedrijf Renate Linda fotografie, werk ik nu al 3 jaar parttime bij Autosociaal. Ik heb van mijn hobby, mijn werk gemaakt! Bij Autosociaal ben ik voornamelijk werkzaam als fotografe, maar daarnaast ondersteun ik ook bij het vormgeven van promotiemateriaal, websites en apps. Het leukste aan mijn werk bij Autosociaal, vind ik om langs te gaan bij de klanten om te fotograferen. Ik heb op een dag bij de klant veel contact met de eigenaar en werknemers van het autobedrijf. Hierdoor is geen enkele dag hetzelfde. De sfeer binnen het bedrijf, de mensen, het is elke keer weer anders! Dit zie je ook terug in de fotografie, overal is het resultaat verschillend. Dit maakt het persoonlijk.
Hoe begin ik met het fotograferen van mijn occasions?
Er zijn een aantal tips voor het maken van goede foto’s van jouw occasions. Goede fotografie, begint met goed apparatuur. Vraag bij een camerawinkel om tips voor de juiste apparatuur. Zorg ervoor dat de occasion die je gaat fotograferen schoon en opgeruimd is. Dit zie je terug in de fotografie. Fotografeer de occasion niet vanaf een laag punt, hierdoor kan de auto vervormd gaan lijken. Gebruik een trappetje en fotografeer de occasion van een kleine hoogte.
Welke foto’s plaats ik in mijn advertentie?
Zorg voor een logische volgorde van foto’s in de advertentie. Begin met een pakkende openingsfoto, de eerste foto is de belangrijkste foto van de advertentie. De meest gebruikte opener is een foto genomen vanuit het driekwart vooraanzicht van de auto, geschoten vanaf de bestuurderskant. Op deze manier, zie je in één oogopslag het voor- en zijaanzicht van de auto. Laat daarna nog wat extra foto’s van het exterieur zien. Vervolg de fotoreeks met foto’s van het interieur en vergeet geen foto’s te maken van de motor- en kofferruimte.
Zorg verder voor consequentie. Maak van alle auto’s hetzelfde aantal foto’s en plaats deze in dezelfde volgorde. Het doel van je advertentie moet zijn om de koper mee te nemen in het verkoopproces, niet om hem te overstelpen met beelden.
Locatie en achtergrond
Kies een vaste locatie om foto’s te maken. Kies een bepaalde muur, waar bijvoorbeeld ook je logo zichtbaar is. Dat werkt prettig en gestructureerd. Daarnaast zullen potentiele klanten de advertenties gaan herkennen door de consequentie en hierdoor vaker bij jouw website terechtkomen. Zorg ervoor dat de achtergrond neutraal en rustig is. De aandacht moet gericht blijven op de occasion, die wil je verkopen. Denk tot slot aan het licht en de weeromstandigheden. Vermijd de zon, hierdoor kan je reflectie gaan zien in de auto. Probeer een vast tijdstip te kiezen wanneer je gaat fotograferen, als je dit aanhoudt voor jezelf wordt het makkelijker om rekening te houden met de weersomstandigheden.
Eerlijke fotografie
Wanneer er beschadigingen zijn aan de occasion, laat je dit dan zien? Ja en nee. Denk niet slim te zijn door deukjes en krassen niet te beschrijven en te fotograferen. De eerste indruk van de klant bij het bezoeken van de occasion zal een teleurstelling zijn. Maar, wanneer de occasion 6 krassen heeft, hoef je deze niet allemaal te fotograferen. Maak van één of twee krassen een foto, vertel de rest in de beschrijving van de occasion. Anders ziet de klant 6 foto’s van krassen, doorklikken naar andere advertenties is dan veel aantrekkelijker. Er zijn immers genoeg occasions te koop zonder beschadigingen. Beschrijf de beschadigingen wel, de klant kan dan in de showroom zelf komen kijken.
360 graden foto’s via Autocommerce of Vivition
Voor de klanten van Autosociaal hebben we een extra optie voor de advertentie van een occasion. Het is nu mogelijk om in één beeld de hele occasion te laten zien. Vanuit Autocommerce en Vivition kan je nu 360 graden foto’s toevoegen aan je website. Maak hier je advertentie speciaal mee!
© Copyright 2023 All Rights Reserved