Social media tips voor autobedrijven

Autobedrijven laten volop kansen liggen wat social media betreft. Dat is de conclusie uit een onderzoek van Aftersales Magazine i.s.m. Autosociaal. Maar welke kansen zijn dit dan? Van welke kanalen moet je gebruik maken? En hoe maak je succesvol gebruik van social media? Autosociaal geeft je enkele tips waar je snel en eenvoudig mee uit de voeten kunt.

Welke kansen biedt social media jouw autobedrijf?

Waarom zou je eigenlijk gebruik maken van social media? Dit kost toch alleen maar tijd? Gelukkig kan het je ook veel opleveren. Er maken namelijk miljoenen Nederlanders gebruik van social media en er is dus een grote kans dat ook jouw klanten hier tussen zitten.

Social media geeft je de kans om eenvoudig in contact te komen met jouw (potentiële) klanten. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om bij te dragen aan de verkoop van je occasions.

Om als bedrijf op social media zichtbaar te blijven is het belangrijk om consequent interessante content te delen met jouw volgers. Maar hoe vlieg je dit nou aan?

 

Maak gebruik van kanalen die bij jou passen

Social media is een ideale tool om in verbinding te komen met je klant en het DNA van jouw autobedrijf uit te stralen. Dit kan via verschillende kanalen zoals Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin, YouTube en ga nog maar even door. Maar van welk platform moet je nu gebruik maken?

Kies voor social media kanalen die bij jouw autobedrijf passen en richt je op 1 of 2 platforms, zodat je daar je focus op kunt leggen. Je kunt namelijk beter één ding goed doen, dan meerdere dingen half. Wanneer potentiële klanten een social media profiel tegenkomen en het laatste bericht dateert uit 2015, komt dit namelijk niet erg professioneel over.

Houd bij de keuze voor een kanaal ook rekening met je doelgroep. Zitten veel van je klanten op Facebook, maar niet op Twitter? Kies er dan voor om alleen een Facebookprofiel aan te maken. Of wil je naast je oudere klanten, ook een jongere doelgroep aanboren? Kies dan bijvoorbeeld voor Instagram.

 

Probeer reclame te vermijden

Je wilt social media natuurlijk gebruiken om je eigen autobedrijf of occasions onder de aandacht te brengen. Maar doe dit niet alleen door reclame te maken en automatische berichten te plaatsen over je occasions.

Plaats berichten die interessant en leuk zijn voor je volgers zodat mensen geïnteresseerd blijven in je bedrijf. Zoals foto’s van jullie laatste teamuitje of door ze te herinneren aan de zomertijd. Blijf daarnaast actief met het plaatsen van berichten, zo blijf je beter zichtbaar op de verschillende kanalen.

Het is misschien handig om berichten van te voren in te plannen. Houd hierbij rekening met feestdagen en andere interessante dagen waar je op kunt inspelen met je berichten. Plan begin maart bijvoorbeeld een bericht in voor de zomerbandenwissel of plan in juni een bericht voor de zomercheck. Als je deze dagen van tevoren al duidelijk hebt, kun je ze niet vergeten en loop je geen kansen mis.

Verder is het leuk om collega’s berichten te laten schrijven over gebeurtenissen in de werkplaats of showroom. Deze berichten kun je vervolgens weer delen op je eigen social media kanaal. Je medewerkers zijn namelijk belangrijke ambassadeurs voor je autobedrijf.

 

Het aanbieden van occasions

Een pagina waar álleen maar occasions op worden aangeboden is niet echt interessant voor je volgers. Vooral niet als dit met 20 occasions tegelijk gebeurt. Je volgers zien zo door de bomen de occasion niet meer en niet iedereen is geïnteresseerd in het kopen van een auto. Toch wil je laten weten dat je als autobedrijf een aantal mooie occasions te koop hebt staan.

Als je een occasion op je pagina plaatst, schrijf hier dan een kort en interessant verhaal bij wat voor je volgers leuk is om te lezen. Mochten enkele volgers geïnteresseerd zijn in het kopen van een occasion, dan gaan deze vervolgens zelf wel een bezoek brengen aan je website.

Daarnaast bieden onder meer Facebook en Instagram interessante mogelijkheden om jouw occasions te adverteren. Meer weten? Lees dan onze blog over het online aanbieden van occasions.

 

Ga jij social media vaker inzetten als communicatiekanaal?

Door regelmatig berichten te plaatsen over de gang van zaken binnen jouw bedrijf of garage leren je potentiële klanten meer over jouw autobedrijf. Dit kan bijdragen aan een betere klantrelatie, een hogere werkplaatsbezetting en de verkoop van je occasions.

 

Nog enkele laatste tips en reminders:

  • Maak berichten niet te lang
  • Volgers bekijken jouw berichten vooral op hun mobiele telefoon. Houd hier rekening mee wanneer je een afbeelding plaatst met tekst
  • Plaats altijd een foto of video bij je bericht
  • Zorg dat je snel reageert op reacties
  • Creëer een social media kalender
  • Probeer gebruik te maken van video's (en misschien zelfs wel livestreams)
  • Stel vragen in je berichten. Dit zorgt voor interactie!
Gratis tips voor een betere klantenbinding?
Ontvang onze tips voor meer rendement!