Cross-channel marketing staat voor een vorm van marketing waarbij de klantervaring via meerdere kanalen loopt en op elkaar afgestemd wordt. Maar wat is cross-channel marketing nou eigenlijk en hoe wordt hier gebruik van gemaakt door autobedrijven? Wij vertellen je graag meer over cross-channel marketing voor autobedrijven!
Een merk of organisatie moet zich duidelijk profileren om herkenbaar te zijn. Door alle kanalen op elkaar af te stemmen ontstaat er een duidelijk beeld dat herkenbaar is voor de klant. Zo zal een advertentie op de website dezelfde look & feel hebben als een flyer of advertentie in een magazine. Er zijn veel kanalen die op elkaar afgestemd kunnen worden, zoals de website, Facebook pagina’s, YouTube video’s en nieuwsbrieven.
Het belangrijkste doel van cross-channel marketing is het leveren van een naadloze klantervaring via verschillende kanalen. Het zorgt voor verbondenheid, omdat elke campagne herkenbaar is.
De online en offline wereld zijn nauw met elkaar verbonden. Gebruik je als ondernemer beide, dan ben je effectief bezig. Verplaats je eens in je klant. Gebruikt hij liever zijn mobiel of laptop? Of heeft hij voorkeur voor een bezoek aan je showroom? Hoe gemakkelijker het voor je klant om te schakelen tussen kanalen, hoe belangrijker het is dat jouw boodschap duidelijk en eenduidig is. Daarmee straal je betrouwbaarheid uit.
In de online wereld wordt er veel informatie uitgezonden. Is het ene filmpje afgelopen dan wordt de volgende al afgespeeld. Omdat er zoveel is, blijft er niet altijd even veel hangen. Wanneer je een flyer in je hand hebt, voor een poster staat of een productverpakking vasthoudt, is dit anders. Je hebt hierdoor veel bewuster interactie met de reclame dan wanneer deze online is. Dit zorgt ervoor dat de reclame langer in je hoofd blijft hangen.
Apart van elkaar kunnen offline en online kanalen al effect tonen. Als je deze combineert krijg je vaak nog een beter resultaat. Je versterkt namelijk je merk door op verschillende plekken aanwezig te zijn. Elke onderneming heeft namelijk baat bij een groeiend aantal websitebezoekers, leads en uiteindelijke conversies. Hoe meer aanvragen en aankopen er zijn, hoe beter de toekomst van je bedrijf eruitziet. Deze interacties zullen met name online plaatsvinden.
Daarom is het belangrijk om het mensen zo makkelijk mogelijk te maken om via een offline advertentie online uit te komen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een QR-code die snel gescand kan worden of een url die makkelijk te onthouden is.
Sociale media bieden Automotive bedrijven een goed instrument om zich te verbinden met (potentiële) klanten. Je kunt dit bijvoorbeeld inzetten om je identiteit te versterken, je netwerk te vergroten, een relatie op te bouwen met potentiële klanten en meer verkeer naar de website te halen. Het is cruciaal dat je weet wie je doelgroep is en op welke platforms de doelgroep actief is, maar ook dat je weet welk type content past bij welk platform.
De meeste gebruikers vertoeven op platforms om iets bij te leren, zich te vermaken of om in contact te komen met een bedrijf. Daarom is het verstandig dat je ervoor zorgt dat jouw aanwezigheid op sociale media versterkt wordt.
WhatsApp ons