Hoe aantrekkelijker de advertentie, hoe groter de kans op een verkoop. Tegenwoordig oriënteren autokopers zich online voordat ze langskomen in de showroom. Het is daarom van groot belang voor jou als autoverkoper om goed te laten zien wat je verkoopt. Maar hoe fotografeer je nou het best een occasion? Dat ga ik jou vertellen!
Welke foto’s plaats je bij een advertentie?
De foto’s zijn het eerste wat een bezoeker te zien krijgt bij een advertentie. Kwalitatief goede foto’s geven potentiële kopers een duidelijk beeld van het voertuig. Kies hier dus voor een pakkende openingsfoto. De meest gebruikte opener is een foto genomen vanuit het driekwart vooraanzicht van de auto. Op deze manier zie je in één oogopslag het voor- en zijaanzicht van de auto. Vul dit aan met foto’s van het exterieur, het interieur en de motor- en kofferruimte.
Naast de kwaliteit van de foto’s is consistentie ook belangrijk. Plaats de foto’s van al jouw occasions in dezelfde volgorde en zorg voor hetzelfde aantal foto’s.
Voorbereiding
Niets is zo belangrijk als een goede voorbereiding. Zorg ervoor dat de auto, zowel aan de binnen- als buitenkant, schoon is. Vooral met eventuele detailfoto’s wil je geen vuil of stof zien. Een schone en opgeruimde auto wil zeggen dat de huidige eigenaar zuinig is op zijn wagen, een geruststellend idee voor de volgende koper. Het weer speelt ook een belangrijke rol. Mocht je buiten fotograferen, kies dan een dag uit waarop het bewolkt is. Zonlicht kan namelijk voor rare reflecties zorgen.
Zorg voor een rustige achtergrond
Kies een vaste locatie om foto’s te maken. Kies bijvoorbeeld een rustige muur waar ook jouw logo zichtbaar is. Naast dat dit prettig en gestructureerd werkt, zullen potentiële kopers de advertenties ook gaan herkennen. Hierdoor zullen de kopers vaker bij jouw website terechtkomen, en dat is uiteindelijk toch het doel van je advertentie!
Daarnaast zorgt een rustige achtergrond ervoor dat de aandacht gericht blijft op de auto.
Schade vermelden, ja of nee?
Wanneer er beschadigingen zijn aan de auto wil je dit wel laten zien, tot op zekere hoogte. Het niet fotograferen en beschrijven van beschadigingen zal niet leiden tot tevreden klanten. De eerste indruk van de klant bij het bezoeken van jouw occasion zal terecht een teleurstelling zijn. Het is natuurlijk niet nodig om alle beschadigingen te fotograferen en plaatsen op jouw website. Fotografeer één of twee beschadigingen en beschrijf de rest in de beschrijving van de occasion. Op deze manier geef je de klant een eerlijk beeld van de auto en kan de klant deze zelf komen bekijken in de showroom.
WhatsApp ons