Of je nu actief bent in de autobranche of niet, geloofwaardigheid opbouwen is essentieel voor je marketing. Een manier waarop jouw geloofwaardigheid vergroot wordt, is door op een slimme manier gebruik te maken van klanten reviews. Door goede reviews van klanten op te nemen laat je zien dat je een betrouwbaar bedrijf bent waar mensen op kunnen rekenen.
Maak jij al gebruik van online reviews? Super! Mocht je hier nog helemaal geen gebruik van maken, dan moet daar zo snel mogelijk verandering in komen.
De gemiddelde Nederlander koopt maar een aantal keer in zijn of haar leven een ‘nieuwe’ auto. Een auto is een behoorlijke uitgave en niet iets wat je ‘zomaar’ doet. Een belangrijk aspect voor de klant om over te gaan tot aankoop is dus vertrouwen. Niets is namelijk zo belangrijk als een bedrijf waar je een goed gevoel bij hebt.
Want zeg nou zelf, ook jij bent op zoek naar productbeoordelingen als je op het punt staat om ergens aan aankoop te doen. Of het nou gaat om restaurant beoordelingen, een product op Bol.com of het kopen van een auto. Je hebt de geruststelling nodig dat het bedrijf waar je een aankoop wilt gaan doen een betrouwbaar bedrijf is dat al meerdere klanten op een positieve manier heeft geholpen. Deze geruststelling hebben jouw potentiële klanten ook nodig.
Wanneer we een investering doen, worden onze beslissingen beïnvloed door meer dan alleen de prijs, kenmerken en het uiterlijk. 93% van de consumenten geeft namelijk aan dat ze reviews lezen wanneer ze beslissen om een aankoop te doen. Reviews geven een realistisch beeld van wat klanten kunnen verwachten van een product of dienst. Ze vertellen een eerlijk verhaal over jouw diensten en daarnaast zijn ze gemakkelijk toegankelijk. Dit betekent dat jouw bedrijf moet meedoen door online beoordelingen en reviews te verzamelen om concurrerend te blijven.
Nu je weet dat reviews een belangrijke bijdrage kunnen leveren is het handig om te weten hoe je reviews krijgt. De eerste stap spreekt voor zich; zorg voor de mogelijkheid om een review achter te laten. Zorg ervoor dat dit zo simpel mogelijk is waardoor je klanten geen moeite hoeven te doen en het niet te veel tijd kost. Daarnaast is het belangrijk om de negatieve reviews juist te laten staan. Een bedrijf met alleen maar 5-sterren reviews komt namelijk heel ongeloofwaardig over. Hierin siert het je als bedrijf om eventuele gemaakte fouten toe te geven. Je kunt bijvoorbeeld contact opnemen met de desbetreffende klant om het probleem op te lossen.
In de marketingwereld draait alles om invloed. Het is een spel van overtuiging en verleiding waarbij elke zet zorgvuldig wordt gepland. Elke strategie is gericht op het winnen van potentiële klanten. Toch is er één ding wat tussen alle marketingstrategieën door verschil kan maken; sociale bewijslast.
Stel je voor dat een potentiële klant jouw website bezoekt. Ze tonen interesse in wat jij te bieden hebt, maar ze twijfelen nog om de sprong te wagen. Hier komt sociale bewijslast, in de vorm van reviews, om de hoek kijken. Wanneer potentiële klanten zien dat anderen tevreden zijn met jouw product of dienst, versterkt dit hun vertrouwen in jouw bedrijf. Hierbij speelt kwaliteit een cruciale rol. Mensen zitten niet te wachten op neppe, overdreven reviews; ze zijn op zoek naar echte ervaringen. Zorg ervoor dat de reviews geloofwaardig en specifiek zijn. Ze moeten dienen als overtuigend bewijs dat potentiële klanten ervan overtuigt dat jouw bedrijf de juiste keuze is. Uiteindelijk zijn het de tevreden klanten die de meest effectieve reclame vormen voor jouw bedrijf.
WhatsApp ons